Om oss
Om NORWEL
NORWEL er den første forskerskolen i sitt slag til å tilby en fordypning innen sosialt arbeid og barnevern. NORWEL er basert på prinsipper om arbeidslivsrelevans, forskningsintegritet, etikk og brukermedvirkning.
Blant våre aktiviteter er:
- Ph.d.-kurs med fordypning innen sosialt arbeid og barnevern
- NORWEL-symposier
- KTE (knowledge and transfer exchange)-workshops
- Nettbaserte kollokviegrupper
- Nettverksaktiviteter internasjonalt og nasjonalt
UiT og NTNU er vertskap for NORWEL
I de første fire årene (2023-2026) er Institutt for barnevern og sosialt arbeid ved UiT Norges arktiske universitet vertskap for NORWEL. De neste fire årene (2026-2030) tar Institutt for sosialt arbeid ved NTNU over vertskapet.
Samarbeid
I NORWEL er det et tett samarbeid mellom brukerorganisasjoner, nasjonale og internasjonale forskergrupper samt nasjonale og lokale myndigheter.
Velferdsalliansen, NAV Harstad, NAV Troms og Finnmark, AV-dir., Bufdir, Trondheim kommune og Statsforvalteren er partnere i forskerskolen NORWEL.
NORWEL vil støtte doktorgradsstudenter i å utvikle forskning med høy relevans for politikk og praksis innen sosialt arbeid og barnevern.
Ph.d.-studenter er oppfordret til å tilbringe tid ved et eller flere av de internasjonale universitetene NORWEL samarbeider med (QUT, Australia; University of Helsinki, Finland; Aalborg University, Danmark; ISCTE, Portugal; University of Michigan, USA og University of Kwazulu-Natal, Sør-Afrika). For å støtte individuell mobilitet har studenter mulighet til å søke om midler fra NORWELs Guest Scientific Missions Grants.
Mål
NORWEL har som mål å bli en betydelig kraft i forskning innen sosialt arbeid og barnevern.
NORWELs fagmiljø består av både erfarne og yngre forskere som vil bidra til å utvikle innovasjonsdrevet forskning av høy kvalitet.
De ulike læringsaktivitetene og nettverksmulighetene som tilbys gir et solid grunnlag for en videre karriere innen akademia eller i en annen stilling hvor det kreves høy kompetanse. Aktivitetene i NORWEL byr på en blanding av formelle og uformelle aktiviteter som grunnlag for et inkluderende miljø hvor ideutveksling og diskusjon av tema innen sosialt arbeid og barnevern er sentralt.