Ph.d-Kurs: Perspektiver på samarbeid med barn ved NTNU april 2025
Publisert: 15. januar 2025
Kurs: Perspektiver på samarbeid med barn
Tid: 23.-25. april 2025
Sted: NTNU, Helgaseter, Vangslundsgate 2, Trondheim. Rom 03-045
Faglig innhold
Kurset er et samarbeid mellom NTNU og Universitetet i Stavanger, og vil problematisere og drøfte inkludering og anerkjennelse av barn som samarbeidspartnere i oppvekst og velferdsinstitusjoner med utgangspunkt i ulike sosialpedagogiske perspektiver, blant annet dialogisme og kritisk pedagogikk. Inkludering av barn som samarbeidspartnere er nedfelt både i sosialpolitiske og juridiske føringer for oppvekst og velferdstjenester.
Kurset vil trekke veksler på nyere forskning på samarbeid mellom barn og profesjonelle. Formålet med tematikken er å drøfte utfordringer knyttet til samarbeid med barn innenfor ulike institusjonelle rammer.
Emnet vil ivareta NTNUs satsing på bærekraftig utvikling og relaterer seg til FNs bærekraftmål pkt.10.2 (fremme inkludering uavhengig av alder, kjønn og funksjonshemming), pkt. 16.6 (effektive, ansvarlige og åpne institusjoner) og pkt. 16.7 (lydhørhet, inkluderende, deltakerbaserte og representative beslutningsprosesser på alle nivå).
For mer utfyllende informasjon om emnet se Emnebeskrivelsen. For informasjon om opptak se Opptaksinformasjon
Program for kurset:
Onsdag 23.04.25 Rom: 03-045 | Tema: Barn som samarbeidspartnere (nyere forskning) |
9.15 – 09.45 | Velkommen, introduksjon og presentasjon av deltakerne v/Randi Juul, førsteamanuensis, NTNU, Inger Sofie Dahlø Husby, førsteamanuensis, NTNU og Mikhail Gradovski, professor, UiS |
9.45- 10.30 | The children as the group in the EU`s official documents and white papers v/Mikhail Gradovski |
10.30-10.45 | Pause |
10.45-12.00 | Barn som samarbeidspartnere (nyere forskning) v/Randi Juul og Inger Sofie Dahlø Husby |
12.00-12.45 | Lunsj |
12.45- 15.00 | Workshop, presentasjon og kommentarer: -PhD-kandidater presenterer eget prosjekt, diskusjon om hvordan kursets tema kan passe inn i prosjektet (teori, metodologi, datainnsamling) |
Torsdag 24.04.25 Rom: 03-045 | Tema: Teoretiske pedagogiske perspektiver |
9.15-10.30 | Dialogism v/ Mikhail Gradovski |
10.30-10.45 | Pause |
10.45-12.00 | Nyere sosialpedagogiske perspektiver og samarbeid v/Randi Juul og Inger Sofie Dahlø Husby |
12.00-12.45 | Lunsj |
12.45-15.00 | Workshop, presentasjon og kommentarer: -Gruppearbeid med utgangspunkt i oppgaver, presentasjon og diskusjon |
Fredag 25.04.25 Rom: 03-058 | Tema: Institusjonelle og kulturelle rammer for samarbeid med barn |
9.15-10.00 | Dialogue, agency and mulitvoicedness v/Mikhail Gradovski |
10.00-10.30 | Samarbeid med barn: Utfordringer i praksis v/Inger Sofie Dahlø Husby og Randi Juul |
10.30-1045 | Pause |
10.45-12.00 | Workshop: -Arbeide med abstract til eget paper, presentasjon og tilbakemelding |
12.00-12.45 | Lunsj |
12.45-13.30 | Workshop fortsetter |
13.30-14.30 | Workshop fortsetter |
14.30-15.00 | Evaluering |