Ph.d-kurs: Deltakelse og sosial inkludering i sosialt arbeid og barnevern – NTNU september 2025
Publisert: 5. mai 2025

NORWEL ISA8003 Deltakelse og sosial inkludering i sosialt arbeid og barnevern/ Participation and social inclusion in social work and child welfare
NTNU, Campus Øya, Helgasetr, 24 – 26. september 2025.
Emne innhold / Course content
Velferdstjenestene utfordres i å utvikle tjenester som innebærer deltakelse, sosial inkludering og medborgerskap for mennesker i marginaliserte posisjoner. Individers komplekse situasjoner og konteksten påvirker tjenestene. Politiske og vitenskapelige diskusjoner vektlegger at tjenester skal være sosial rettferdige og bærekraftige, og gi velferd gjennom samskaping og deltakelse fra ulike aktører som individer, sivilsamfunn, NGOer samt privat og offentlig sektor.
Deltakelse og samskaping foregår på individuelt, tjeneste og system nivå. Relasjonen mellom deltakende aktører vil være avgjørende for hvordan de samskapende prosessene for velferd foregår. Denne deltakelsen vil også gi aktuell kunnskap for å endre marginaliserte posisjoner. Deltakelse vil også kunne øke demokratiske prosesser og samskaping innenfor velferdstjenester samt bidra til sosial inkludering og empowerment. Kurset tar opp og belyser relevante teoretiske perspektiver på deltakelse og sosial inkludering.
Welfare services are challenged to improve services by making them more oriented towards participation, social inclusion and citizenship for people in marginalized positions. The complexity in individuals` situations and contexts affect welfare services. Political and scientific discussions emphasize participation and co-creation between actors such as individuals, civil society, NGOs, private and public sectors to make social just and sustainable services and welfare. The participation and co-creation take place at individual, service and system levels. Relationships between participative actors at all levels are decisive in the processes of co-creation of welfare. Participation by different actors contribute to and support the knowledge axis that deals with changing marginalized positions. Participation may increase democratic processes in co-creation of welfare services and lead to social inclusion and empowerment. The course will emphasize relevant theoretical perspectives on participation and social inclusion.
Read more about th PhD-course and how to apply at our PhD-courses website
Program (med forbehold om endringer) | |
Onsdag 24. september | |
09.15 – 09.45 | Velkommen, introduksjon og presentasjon av deltakerne v/ professor Anne Moe, NTNU, 1. amanuensis Nina S. Skjefstad, NTNU og professor Riina Kiik, NTNU. |
09.45 – 10.30 | Begrepene deltakelse og sosial inklusjon v/professor Marianne Hedlund, NTNU. |
10.45 – 11.30 | Etik og etiske dilemmaer i forhold til deltagelse og sosial involvering av marginaliserede borgere i det sociale arbejde v/ 1. amanuensis Mette Rømer, Aalborg Universitet |
11.30 – 12.15 | Lunsj |
12.15 – 14.00 | Forts Mette Rømer |
14.15 – 17.00 | Workshop: Paperpresentasjon og kommentarer |
Torsdag 25. september | |
09.00 – 9.15 | Refleksjon rundt gårdagen |
09.15 – 12.00 | Children’s participation in child welfare as a multilayered complexity V/prof. em. Tarja Pösö, Tampere University |
12.00 – 12.45 | Lunsj |
12.45 – 14.15 | Barn og unges medvirkning v/professor Veronika Paulsen, NTNU |
14.30 – 17.00 | Workshop: Paperpresentasjon og kommentarer |
Fredag 26. september | |
9.00 – 9.15 | Refleksjon rundt gårdagen |
9.15 – 12.00 | Migrasjon og inkludering – forskning om arbeidsmigranter og flyktninger v/dosent Linda Marie Dyrlid, NTNU |
12.00 – 12.30 | Lunsj |
12.30 – 14.00 | Workshop: Paperpresentasjon og kommentarer |
14.15 – 15.00 | Eksamen, refleksjoner og evaluering v/Anne Moe, Nina S. Skjefstad og Riina Kiik |