Ph.d.-kurs: Familie, marked og stat i det nyliberale samfunn
25. november 2024
- 27. november 2024
Faglig innhold i kurset
I løpet av 1900-tallet ble kjernefamilien bestående av mor, far og barn den dominerende familieformen i de fleste samfunn. Overgangen fra jordbruks- til industrisamfunn kan beskrives som en standardisering av rollene i familien. Samtidig ble oppfostringen av barn vitenskapeliggjort og familien ble målgruppe for et framvoksende veilednings- og hjelpeapparat for familien, spesielt for mødrene som hadde hovedansvar for hjem og barn. Med velferdsstatens utbygging kom offentlige myndigheter stadig sterkere inn gjennom velferdsordninger som regulerte relasjonene mellom familiemedlemmene. Samtidig kom «standardmodellen» for familien under press fra et arbeidsmarked i endring og en overgang fra industrisamfunn til kunnskapssamfunn og fra en nyliberal deregulering av sentrale samfunnsinstitusjoner.
I dette komplekse samspillet mellom et stadig mer fleksibelt arbeidsliv og løsere familiestrukturer utfordres velferdspolitiske tiltak rettet mot familiene for å sikre velferd og motvirke ulikhet. Tendensene til en polarisering mellom familier økonomisk, sosialt og kulturelt, bidrar til ulikhet i livssjanser. Slike ulikheter vil også ha konsekvenser for utøvelse av foreldreskap og barns oppvekst. Foreldreskap i det nyliberale kunnskapssamfunnet er krevende. Gjennom ulike former for regulering og påvirkning av relasjonene mellom foreldre og barn, og i relasjonene til institusjoner og tjenester som helsestasjon, barnehage, skole og barnevern utøves foreldreskapet både internt i familien og eksternt i relasjon til andre voksne og til sentrale institusjoner i barns liv. I disse relasjonene forhandler barn, foreldre, velferdsytere, stat og samfunn om normative størrelser som god barndom og godt nok foreldreskap.
Les mer om kurset og hvordan du søker på vår Ph.d-kurs side
Dersom noen ønsker å melde seg på kurset etter påmeldingsfristen. Ta direkte kontakt med NTNU ved Ingvil Næss Årfali ingvil.afarli@ntnu.no
Program for kursdagene
Location: Helgasetr Campus
Room: 05-119
Course coordinator: Bente Heggem Kojan, bente.h.kojan@ntnu.no
Study administrator: Ingvil Næss Åfarli, ingvil.afarli@ntnu.no
Monday 25.11
12.30-13.00 Welcome and round-table presentations
13.00-14.00 Neoliberalism and the Nordic welfare context: Increased conditionality in the relationship between state, market and family, Prof. Halvor Fauske
14.00-14.45 Coffee and fruit
14.45-15.45 Welfare regimes and Child & Family Welfare systems, Prof. Bente H. Kojan
15.45-16.00 Summary and comments
Tuesday 15.12
9.15-10.15 Historical development of the family and the state, Prof. Halvor Fauske
10.15-10.30 Break
10.30-11.30 The social construction of childhood – international perspectives, Prof. Bob Lonne
11.30-12.00 Lunch
12.00-15.30 WORKSHOPS related to essays with feedback and comments
Rooms 05-119,05-114; 05-126
Each student will have appr. 30 minutes in total, appr. 15 min to present their essay idea and 15 min to discuss elements regarding their essays with the group.
Wednesday 16.11
09.15-10.15 The role of the state in governing “the good childhood”, Prof. Bob Lonne
10.15-10.45 Coffee and fruit
10.45-11.45 Open roundtable session for reflections, questions and answers, All participants contributing
11.45-12.30 Lunch