Amalie Byremo Sund

Universitetet i Agder

amalie.b.sund@uia.no

Portrait of Amalie Byremo Sund

Prosjektbeskrivelse:

Tittel:

Barnevernsinstitusjoners integrerende og ekskluderende rolle i ungt utenforskap.

Start: 11.08.2025

Slutt: 10.08.2028

Bakgrunn for prosjektet:

Barn og unge i barnevernsinstitusjoner fremheves som en særlig utsatt gruppe, med flere komplekse og forsterkende risikofaktorer for utenforskap, både her og nå, og videre i livet. De rapporterer blant annet om dårligere livskvalitet, dårligere fysisk og psykisk helse, og lavere selvtillit enn jevnaldrende som ikke har institusjonserfaring (Kayed et al., 2015). Forskning viser også at barn og unge med barnevernserfaring har et langt høyere frafall fra skolesystemet, som er en av de største risikofaktorene for varig utenforskap (Fyhn et al., 2021). Barnevernserfaring er i seg selv en risikofaktor for marginalisering og utenforskap, og gruppen som utelukkende blir plassert i barnevernsinstitusjoner er de med dårligst skoleresultater (Backe-Hansen et al., 2014). På bakgrunn av dette er jeg interessert i hvordan ansatte i barnevernsinstitusjonene navigerer denne kompleksiteten, samt ungdommenes opplevelse av .

Forskningsspørsmål:

-Hvilken integrerende og ekskluderende rolle har barnevernsinstitusjoner for unges utenforskap i skole, jobb eller opplæringstilbud?

-Hvordan opplever ungdommer med erfaring fra barnevernsinstitusjoner å opprettholde skole, jobb eller opplæringstilbud under institusjonsoppholdet, og hvordan har dette har påvirket deres livssituasjon etter institusjonsoppholdet?

Metode:

Prosjektet vil basere seg på en kvalitativ studie med et fenomenologiske perspektiv, hvor jeg er opptatt av hvordan profesjonelle i barnevernsinstitusjoner opplever muligheter og utfordringer med oppfølging av ungdom i risiko for utenforskap. I tillegg planlegger jeg å intervjue ungdom med erfaring fra barnevernsinstitusjoner, for å få frem deres opplevelse av hjelpen de mottok under institusjonsoppholdet. Jeg ønsker å gjøre forskning om og med dem det gjelder, og bygge bro mellom forskning og praksisfeltet. Dette er særlig relevant da et behov for å få frem ungdoms egne erfaringer om utenforskap, og forhold som påvirker det, særlig i en barneverns- og institusjonskontekst, fremheves i forskningen på feltet om ungt utenforskap.